Grand-EstHaut-Rhin

Train Thur Doller: met een stoomtrein door de Elzas

Zodra we aan boord klauteren van de puffende stoomtrein, wanen we ons in een andere tijd. De houten bankjes, de ramen met panoramisch uitzicht op de bergen van de Vogezen en de vrijwilligers die af en aan lopen om ons vervoersmiddel klaar te maken voor vertrek, maken deze toeristische treinreis door de Elzas al een ervaring op zich.

Streektips

Ook op vakantie naar de Elzas? Misschien heb je wat aan deze tips!

Als we worden afgezet bij een klein stationnetje, ‘s morgens in de vroegte, is er nog niemand. We kijken even rond bij de spoorlijn, die in vroeger tijden doorliep tot aan Cernay maar in die richting nu is overwoekerd met bloemen. Niet veel later arriveren onze medereizigers en kunnen we in het spoorwachtershuisje een ticket kopen. Met twee kartonnen kaartjes op zak begint onze reis.

De trein zet zich in beweging. Onze peuter vindt de rokende locomotief en het gehobbel over de spoorlijn aanvankelijk spannend, maar het duurt niet lang voor hij angstaanjagend ver uit het raampje durft te hangen. De eerste etappe, naar het station van Aspach, duurt maar tien minuten en is een klein voorproefje van wat we de rest van de treinrit zullen zien. Wijnvelden, omlijst door de bergen van de Vogezen en kleine spoorwegovergangen schieten aan ons voorbij.

Trein gerund door vrijwilligers

In de zomermaanden zet zich een grote groep vrijwilligers zich in om de Train Thur-Doller, zoals dit toeristische treintje heet, te laten rijden. Van de conducteur, die nog op ouderwetse manier onze kaartjes knipt, tot een sportieveling die voor de trein uit fietst om handmatig de spoorwegovergangen te bedienen: allemaal doen ze dit uit liefde voor deze oude spoorlijn.

Rondleiding door een hangar

Halverwege de route, op het station van Burnhaupt, stappen we uit voor een rondleiding door de hangar met oude locomotieven en gereedschap voor herstelwerkzaamheden. De vrijwilligers van de stichting zetten zich niet alleen vol overgave in om de stoomtrein te laten rijden, maar ook voor het behoud van oud treinmateriaal uit de regio Grand-Est, andere delen van Frankrijk en zelfs daarbuiten.

Door het Doller-dal

Nadat we het station van Burnhaupt zijn gepasseerd, rijden we verder door het dal van de Doller. Vrijwilligers waarschuwen ons dat we niet meer buiten de ramen mogen hangen en iets verderop merken we waarom. De trein wurmt zich als een kameel door het oog van de naald tussen de spijlen van een ijzeren spoorbrug door. Op het stationnetje van Guewenheim stappen wat reizigers uit en de rest zet koers naar het eindstation Sentheim, waar een terras en foodtruck op ons wachten voor een kleine versnapering.

Gratis ebook over Frankrijk

ABONNEER OP DE NIEUWSBRIEF MET FRANKRIJKTIPS EN ONTVANG EEN GRATIS EBOOK

  1. ik ben fan van alle mails en dito informatie
    we zijn beiden 85 jaar en zouden op 27 st voor 8 dagen naar de Jura gaan
    en verblijven een 30 km van Dôle

    Heb je nog info aub ?

    w.verrycken@telenet.be

    1. Beste mensen, wij zijn net terug van vakantie vlakbij Dole.
      Tip? Er is een mooie locatie aan de achterkant van het huis van Louis Pasteur! Hier kun je bij restaurant met 2 katten (chat) heerlijk eten. Je kunt in de hoek van een terras onder de huizen lopen ( kleine catacomben)
      Groetjes Truus

    2. De Cascade des Tufs bij Arbois is een mooie bestemming, of de voormalige zoutziederij Saline Royale (werelderfgoed) bij Arc-et-Senans. Ook een rondrit door de Vallée de la Loue vonden wij de moeite waard. Alvast een mooie vakantie gewenst!

Geef je reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Misschien vind je dit ook interessant