T

Train Jaune: Met een gele trein door de Catalaanse bergen

Train Jaune

Reizen met een bergtrein heeft iets bijzonders. Zwoegend trekt de locomotief de wagons omhoog, terwijl je onderweg geniet van de mooiste uitzichten op de bergwereld. Vorig jaar reisden we een stuk mee met de Train Rouge door de Aude en Pyrénées-Orientales, dit keer is het tijd voor een rit met de Train Jaune, bijgenaamd de Kanarie. Het decor: een ruig en bergachtig dal in Noord-Catalonië, dat hogerop in de Cerdagnestreek afvlakt, waarbij het spoor langs een riviertje en diverse bergdorpen kronkelt.

Streektips

Ook een rit maken met de Train Jaune? Misschien heb je dan wat aan deze tips!

Het grootste deel van de mensen die met de Train Jaune reizen doet dat inmiddels als toerist, maar ooit vormde de spoorlijn een belangrijk onderdeel van de verbindingen tussen Frankrijk en Spanje. Vanuit Perpignan had je op deze manier gemakkelijk toegang tot het Spaanse spoorwegnet in dit deel van de Pyreneeën. Op het eindstation in Latour-de-Carol-Enveitg kun je bovendien behalve in de richting van Spanje ook overstappen op de trein naar Toulouse.

Het leuke van reizen met de Train Jaune is dat een deel van het materiaal nog uit de begindagen van deze treinverbinding afkomstig is. Zo stammen sommige locomotieven en wagons uit de periode rond 1910, het jaar dat de eerste officiële rit tussen Villefranche-de-Conflent en Mont-Louis plaatsvond. Natuurlijk zijn ze in de loop der tijd wel regelmatig herzien en gerestaureerd. De trein is dankzij de gele en rode kleuren waarin de locomotief en wagons zijn geverfd een van de bekendste symbolen van Frans-Catalonië en wordt vanwege die opvallende kleuren ook wel le Canari genoemd.

Vauban

We beginnen de rit in het leuke vestingstadje Villefranche-de-Conflent. Omdat deze streek zo dicht bij de grens ligt, zijn er in de loop der tijd diverse versterkingen in dit dal aangelegd. De bekendste is die bij Villefranche, dat rond 1669 door de bouwmeester Vauban van nieuwe verdedigingswerken werd voorzien. Na korte tijd wordt het traject van de trein al steiler en bochtiger. Vanaf Olette kom je in het meest ruige gedeelte. Bij Thuès-Entre-Valls passeer je bijvoorbeeld de indrukwekkende Gorges de la Carança en net voor Mont-Louis rijden we over de Pont de Cassagne, een brug uit 1910, de enige hangbrug voor treinen die nog in gebruik is in Frankrijk. Na Mont-Louis, waar ook een vesting van Vauban ligt, kom je al snel bij Bolquère. Hier vind je het hoogst gelegen station van de SNCF (1592m). Mont-Louis vormt de toegangspoort voor de Cerdagne, waar de ruige rotsen van het lagere dal plaats maken voor weidse vergezichten over de hoogvlakte. Op die hoogvlakte ligt het (winter)sportoord Font-Romeu, ons eindpunt voor vandaag.

Zelf een ritje met de Train Jaune maken? De trein rijdt het hele jaar op meerdere momenten per dag. Het complete traject van Villefranche-de-Conflent naar Latour-de-Carol-Enveitg duurt ongeveer drie uur. Via deze site kun je de dienstregeling bekijken en direct reserveren.

Ben je langer in de omgeving, dan is het ook de moeite waard om vanuit Font-Romeu (met een stoeltjeslift) of Mont-Louis (via een busverbinding) naar het Lac de Bouillousses te gaan. Dit stuwmeer werd aan het begin van de twintigste eeuw aangelegd puur en alleen om de Train Jaune van elektriciteit te voorzien. Rondom het meer zijn mooie wandelingen te maken.

Locatie

Bekijk al onze tips op een handige overzichtskaart!

Martijn

Bonjour! Ik ben Martijn, oprichter van Frankrijk Puur. Van jongs af aan kom ik graag in Frankrijk. Door mijn studie Franse Taal & Cultuur ben ik nog meer van het land en de Franse gewoontes gaan houden. Op Frankrijk Puur beschrijf ik onze ervaringen in Frankrijk en geef ik je tips voor leuke plekken.

Vragen, opmerkingen, tips? Neem contact op via martijn@frankrijkpuur.nl!

  1. hans van ginkel says:

    leuk artikel hoor,hartelijk dank daarvoor. Maar laat nu zo zijn dat de npo op maandag middag een uitzending van railawey is gewweest over dit mooie treintje

  2. Pieter says:

    Ben al jaren naar Frankrijk op vakantie geweest. Maar altijd leuk iets van iemand over dat land te horen.
    b. v. Die die gele trein, een goed idee.

  3. Albert Miltenburg says:

    Het leuke van deze trein is dat er ook open wagons zijn. Op een zonnige dag wel goed insmeren én ruim op tijd zijn, anders zijn ze vol! Het is een bijzondere maar wel gewone o.v. verbinding, dus met ook Interrail zonder meerprijs. Ik overnachtte tegenover het station van Villefrance in een b&b ‘A l’Ombre du Fort’. Een aanrader!
    In Latour komen 3 spoorbreedtes samen in één station, heel bijzonder. En een uitstekend restaurant naast het station.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *