Nacht Nacht
Dag Dag

Het summum van de toeristische treintjes in Zuid-Frankrijk: de Train de la Rhune in Frans Baskenland brengt jaarlijks honderdduizenden toeristen van de Col de Saint-Ignace op 169 meter hoogte naar de top van de Rhune, een berg van 905 meter. Op een warme zomerdag rijden we van Hendaye naar Saint-Jean-Pied-de-Port terug naar onze verblijfsplek, en besluiten we de tocht naar boven te wagen. Voorafgaand brengen we een bezoekje aan het kleine dorp Sare, gelabeld als een van de Plus beaux villages de France.

Normaal is zo’n populaire publiekstrekker niet iets wat we voor ons plezier doen als we op zoek zijn naar tips voor Frankrijk Puur, maar we besluiten ons over onze scepsis heen te zetten. De Train de la Rhune heeft een lange geschiedenis, er wordt nog met authentieke wagons en locomotieven gereden, en het uitzicht over de omgeving schijnt magnifiek te zijn. We laten ons dus graag verrassen.

Sare

Sare is net als andere dorpen in Baskenland uitgestrekt, en daardoor lijkt het op het eerste gezicht nogal klein. Het centrum bestaat uit een kerk, een pleintje, een pelote-terrein en een paar straten met aan weerskanten de typische Baskische vakwerkgevels, en dat is het dan wel. Maar het hele landschap rondom Sare ligt ook bezaaid met dergelijke fraaie rode, groene en blauwe vakwerkhuizen. Een vijftal kilometers ten zuiden van het centrum liggen verder nog de grotten van Sare, waar je een rondleiding kan krijgen. De grootste attractie van het dorp is, naast de Train de la Rhune, de deels twaalfde-eeuwse kerk. In de zeventiende eeuw werd de kerk versterkt, vandaar de stevige uitstraling van het gebouw. De houten balustrades, zo typisch voor de Baskische kerken, werden in de zestiende eeuw toegevoegd, omdat er in die tijd een sterke groei van het aantal gelovigen plaatsvond.

Train de la Rhune

We eindigen de dag met een tochtje met de Train de la Rhune. Je moet van tevoren een ticket te boeken, waarbij je je aan het vaste schema dient te houden en mee moet gaan met de aangegeven retourtocht. Daar zit steeds twee uur tussen, dus als je zoals wij om 17:30 uur naar boven gaat, moet je met het treintje van 19:30 weer terug. De heenreis duurt ongeveer een half uur, dus netto heb je dan anderhalf uur om je boven te vermaken. Dat vermaken kun je doen in een van de restaurantjes boven, maar natuurlijk vooral door van het uitzicht over de omgeving te genieten. Van bovenaf de Rhune heb je uitzicht over zowel Spanje als Frankrijk, bij helder weer zelfs tot aan de brede zandstranden van Les Landes in het noorden.

Per treintje kunnen er een paar honderd mensen mee naar boven, wat dus betekent dat er boven op de top behoorlijk wat mensen rondlopen. Het is echter een vrij uitgestrekte bergtop, zodat je met gemak een rustig plaatsje kunt opzoeken en weinig last hoeft te hebben van al die mensen. Zeker bij mooi weer maakt het uitzicht alles goed en is het ritje meer dan de moeite waard. Helemaal als je om een of andere reden niet in de gelegenheid bent om wandelend de omgeving te verkennen. In ons geval was dat vanwege een zwangerschap, maar ook als je bijvoorbeeld met jonge kinderen bent of juist wat ouder en slecht ter been, vormt de Train de la Rhune genoeg vermaak voor een halve dag.

Als je specifiek voor het uitzicht en de natuur komt, kunnen we eigenlijk net zo goed aanraden om een van de andere bergtoppen in de omgeving wandelend te beklimmen. Je hebt er min of meer dezelfde uitzichten, maar dan zonder de stress van de drukte bij het instappen en uitstappen op het stationnetje. Wat je natuurlijk ook kunt doen is met het treintje omhoog, en vervolgens wandelend naar beneden. Op die manier kun je meer je eigen schema volgen, in plaats van per se weer op een bepaalde tijd naar beneden te moeten.

close

Gratis ebook?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang het ebook '10 roadtrips in Frankrijk' twv €7.50
SHOP

Locatie

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Scroll naar boven
Close