Recensie: Gironde, kust tot wijn

De Gironde, het grootste departement van het Franse vasteland. Ook het mooiste, althans volgens Mireille den Hartog, auteur van het boek Gironde, van kust tot wijn. Je kent haar misschien van het blog Van Franse bodem. Wat is er dan zoal te doen en te zien daar in het zuidwesten van Frankrijk, in de streek rondom Bordeaux? Je leest én ziet het in dit fraaie boek, vol toeristische tips en weetjes.

Van kust tot wijn, de titel van het boek geeft al aardig weg wat er in dit boek zoal de revue passeert. De Gironde ligt aan de Franse Atlantische kust en heeft als een van de belangrijkste troeven een kilometerslang zandstrand, waar voor zonliefhebbers en watersporters veel te beleven valt. Het water is dan ook het eerste thema in dit boek. Je leest bijvoorbeeld over de vissershuisjes op palen langs het strand, over het Bassin van Arcachon, uiteraard ook over de Dune du Pilat, het estuarium en de diverse meren in de streek. Tussendoor krijg je persoonlijke tips en hotspots van de auteur, zoals leuke adresjes om te eten.

Het volgende grote thema in Gironde, van kust tot wijn is het cultureel erfgoed van de streek. Hoogtepunt is natuurlijk Bordeaux met de vele monumenten en bezienswaardigheden, maar er is meer. De vele wijnchâteaux, leuke vestingdorpjes, kerken en abdijen. Over die wijn gesproken, de wijn- en natuurgebieden vormen het derde thema in het boek. Je kunt heerlijk wandelen en fietsen in de Gironde. In het voorbijgaan geniet je van prachtige uitzichten over wijngaarden en kun je bijkomen tijdens een proeverij in een wijnchâteau. Dat deed Mireille den Hartog zelf ook geregeld, en je ontdekt dan ook haar persoonlijke favorieten.

De auteur heeft zelf een tweede huisje in het gebied, en komt er al jarenlang. Daardoor kent ze de omgeving als haar broekzak, en dat merk je in het boek duidelijk terug. Je leert over de ins en outs van de streek, en zowel voor mensen die de regio al wat beter kennen als voor mensen die er nog nooit geweest zijn is het boek dan ook een aanrader. Persoonlijk kan ik na het lezen van de beschrijvingen van de wijngebieden en de bezoekjes aan de wijnkastelen niet wachten om ook weer eens die kant op te gaan. De vele mooie foto’s in het boek werken extra aanstekelijk.

Wat een minder sterk punt is van het boek: het is soms wel erg feitelijk geschreven, iets wat al begint met de introductie. Vooral veel feitjes komen voorbij, wat op zich nuttig is maar die kun je natuurlijk ook op andere plekken vinden. Daardoor is Gironde, van kust tot wijn met name een uitgebreide toeristische gids, en minder een persoonlijk inkijkje in de streek. Maar dat doet weinig af aan het feit dat deze gids niet mag missen in je voorbereiding wanneer je binnenkort naar de Gironde afreist.

Je kunt Gironde, van kust tot wijn kopen voor 19,95.

Mireille den Hartog is ook de schrijfster en bedenker van het leuke Frankrijk-boekje Cahiers de France. In dit notitieboek/fotoboek/herinneringenboek kun je zelf je eigen tips, belevenissen, recepten, hotspots en ideeën bijhouden. Het notitieboek bevat tussendoor diverse pagina’s met foto’s en wetenswaardigheden over Frankrijk. Koop dit boek.
Frankrijk Puur Roadtrips
Reis met ons mee dwars door Frankrijk, van de ruige rotsen aan de kust van Bretagne tot de witte bergtoppen van de Alpen, van de hoogvlaktes van de Cevennen tot de grillige rivierkloven in het Centraal Massief. In Frankrijk Puur Roadtrips vind je vijftig indrukwekkende routes en tips voor campings, restaurants en bezienswaardigheden.

Bestel hier ons inspiratieboek over Frankrijk »
Bonjour! Ik ben Martijn, oprichter van Frankrijk Puur. Van jongs af aan kom ik graag in Frankrijk. Door mijn studie Franse Taal & Cultuur ben ik nog meer van het land en de Franse gewoontes gaan houden. Vragen, opmerkingen, tips? Neem contact op via martijn@frankrijkpuur.nl!

Mijn tips voor accommodaties

Met deze tips voor accommodaties haal je het meeste uit je vakantie in Frankrijk. Waar ben je naar op zoek?

- Vakantiehuisjes in de natuur
- Campings
- Natuurcampings
- Nederlandstalige vakantieparken
- Hotels of chambres d'hôtes

Gratis ebook over Frankrijk

ABONNEER OP DE NIEUWSBRIEF MET FRANKRIJKTIPS EN ONTVANG EEN GRATIS EBOOK

Populair in de webshop

• 1,00

Wil je iemand een fijne verjaardag toewensen? Stuur dan dit kaartje met Joyeux Anniversaire. Natuurlijk kun je deze ansichtkaart ook gebruiken om je interieur mee op te vrolijken, doe ze in een leuk fotolijstje of plak ze aan je muur.

Verzending binnen 1 à 2 werkdagen

• 25,00

Duizenden kilometers aan wandelpaden, de meest afwisselende landschappen: Frankrijk is hét wandelland. In dit boek vind je vijftig van onze favoriete bestemmingen in het hele land waar je de mooiste wandelingen kunt maken.

Bij elke wandelplek staan meerdere routes vermeld en je krijgt aanbevelingen voor campings, hotels en accommodaties die zich specifiek op wandelaars richten. Ontdek wandelroutes aan ruige kusten, over glooiende heuvels en indrukwekkende bergen, op het rustige platteland, in uitgestrekte bossen en bij oeroude dorpen en steden. Van elke route kun je een GPS-bestand downloaden. Daarnaast geven we je praktische informatie die van pas komt bij het wandelen in Frankrijk.

Dit inspiratieboek is niet te missen voor zowel beginnende als gevorderde wandelaars en liefhebbers van de Franse landschappen.

Het boek verschijnt eind september 2022. Je kunt je nu alvast inschrijven voor een exemplaar. De eerste 1.000 inschrijvers ontvangen bij het boek een gratis poster ter waarde van € 10,- met een tekening van de kaart van Frankrijk zoals die ook in het boek komt. Deze poster, op A4-formaat, is net als de andere kaarten in het boek getekend door Marita. Op=op!

• Vanaf: 25,00

Maak kennis met de vele gezichten van Frankrijk. Van de ruige rotsen aan de kust van Bretagne tot de witte bergtoppen van de Alpen, van de uitgestrekte wijngaarden in de Elzas tot de grillige rivierkloven in het Centraal Massief, van de lange zandstranden in Les Landes tot de lavendelvelden in de Provence.

Onderweg passeer je de mooiste dorpen en steden, oeroude kastelen, kathedralen, kloosters en andere opmerkelijke sporen van de rijke geschiedenis. In Frankrijk Puur Roadtrips vind je vijftig indrukwekkende routes, voorzien van tips voor campings, restaurants en bezienswaardigheden. De routes variëren in lengte van een tot zes dagen en kunnen gemakkelijk uitgebreid worden.

Vandaag besteld, binnen 1 à 2 werkdagen verzonden. Nu tijdelijk gratis verzending in Nederland met waardebon ‘gratisverzending’.

Tip: voeg ook het ebook toe en krijg €15,- korting!

• 20,00

50 bestemmingen om het pure Frankrijk te ontdekken.

Frankrijk is een land dat blijft verrassen. Ga mee op reis langs fotogenieke dorpjes en weidse vergezichten, monumentale gebouwen en indrukwekkende natuurverschijnselen. Frankrijk Puur neemt je mee door bekende én onbekende streken, op zoek naar het pure Frankrijk.

Je kunt het boek ook via de boekhandel of Bol.com aanschaffen.

Vandaag besteld, binnen 1 à 2 werkdagen verzonden. Het boek past door de brievenbus, dus je hoeft er niet voor thuis te blijven.