Recensie: Gironde, kust tot wijn

door Martijn
766 keer gelezen

De Gironde, het grootste departement van het Franse vasteland. Ook het mooiste, althans volgens Mireille den Hartog, auteur van het boek Gironde, van kust tot wijn. Je kent haar misschien van het blog Van Franse bodem. Wat is er dan zoal te doen en te zien daar in het zuidwesten van Frankrijk, in de streek rondom Bordeaux? Je leest én ziet het in dit fraaie boek, vol toeristische tips en weetjes.

Van kust tot wijn, de titel van het boek geeft al aardig weg wat er in dit boek zoal de revue passeert. De Gironde ligt aan de Franse Atlantische kust en heeft als een van de belangrijkste troeven een kilometerslang zandstrand, waar voor zonliefhebbers en watersporters veel te beleven valt. Het water is dan ook het eerste thema in dit boek. Je leest bijvoorbeeld over de vissershuisjes op palen langs het strand, over het Bassin van Arcachon, uiteraard ook over de Dune du Pilat, het estuarium en de diverse meren in de streek. Tussendoor krijg je persoonlijke tips en hotspots van de auteur, zoals leuke adresjes om te eten.

Het volgende grote thema in Gironde, van kust tot wijn is het cultureel erfgoed van de streek. Hoogtepunt is natuurlijk Bordeaux met de vele monumenten en bezienswaardigheden, maar er is meer. De vele wijnchâteaux, leuke vestingdorpjes, kerken en abdijen. Over die wijn gesproken, de wijn- en natuurgebieden vormen het derde thema in het boek. Je kunt heerlijk wandelen en fietsen in de Gironde. In het voorbijgaan geniet je van prachtige uitzichten over wijngaarden en kun je bijkomen tijdens een proeverij in een wijnchâteau. Dat deed Mireille den Hartog zelf ook geregeld, en je ontdekt dan ook haar persoonlijke favorieten.

De auteur heeft zelf een tweede huisje in het gebied, en komt er al jarenlang. Daardoor kent ze de omgeving als haar broekzak, en dat merk je in het boek duidelijk terug. Je leert over de ins en outs van de streek, en zowel voor mensen die de regio al wat beter kennen als voor mensen die er nog nooit geweest zijn is het boek dan ook een aanrader. Persoonlijk kan ik na het lezen van de beschrijvingen van de wijngebieden en de bezoekjes aan de wijnkastelen niet wachten om ook weer eens die kant op te gaan. De vele mooie foto’s in het boek werken extra aanstekelijk.

Wat een minder sterk punt is van het boek: het is soms wel erg feitelijk geschreven, iets wat al begint met de introductie. Vooral veel feitjes komen voorbij, wat op zich nuttig is maar die kun je natuurlijk ook op andere plekken vinden. Daardoor is Gironde, van kust tot wijn met name een uitgebreide toeristische gids, en minder een persoonlijk inkijkje in de streek. Maar dat doet weinig af aan het feit dat deze gids niet mag missen in je voorbereiding wanneer je binnenkort naar de Gironde afreist.

Je kunt Gironde, van kust tot wijn kopen voor 19,95.

Mireille den Hartog is ook de schrijfster en bedenker van het leuke Frankrijk-boekje Cahiers de France. In dit notitieboek/fotoboek/herinneringenboek kun je zelf je eigen tips, belevenissen, recepten, hotspots en ideeën bijhouden. Het notitieboek bevat tussendoor diverse pagina’s met foto’s en wetenswaardigheden over Frankrijk. Koop dit boek.

Mijn tips voor accommodaties

Met deze tips voor accommodaties haal je het meeste uit je vakantie in Frankrijk. Waar ben je naar op zoek?

- Vakantiehuisjes
- Campings
- Natuurcampings
- Nederlandstalige vakantieparken
- Hotels of chambres d'hôtes

Nieuw: het boek Frankrijk Puur
50 bestemmingen om het pure Frankrijk te ontdekken
"Frankrijk Puur is een ode aan al het moois dat Frankrijk te bieden heeft."

Frankrijk is een land dat blijft verrassen. Ga mee op reis langs fotogenieke dorpjes en weidse vergezichten, monumentale gebouwen en indrukwekkende natuurverschijnselen. Frankrijk Puur neemt je mee door bekende én onbekende streken, op zoek naar het pure Frankrijk.

Lees hier meer over dit inspiratieboek over Frankrijk!