Le Train Rouge
AudeOccitaniePyrénées-Orientales

Le Train Rouge, per trein door katharenlandschap

In het zuiden van Frankrijk zijn veel oude spoorlijnen te vinden. Sommige daarvan zijn al jaren geleden opgedoekt en worden overwoekerd door struikgewas. Andere voormalige lijnen zijn ontmanteld en omgevormd tot zogenaamde voie verte en weer andere zijn in ere hersteld als toeristische trein. Dat geldt bijvoorbeeld voor de Train Jaune in Noord-Catalonië. Ook de Train de la Rhune in Baskenland is een populaire toeristische lijn. Maar er is er nog een, die iets minder bekend is: de Train Rouge. Hij rijdt door een landschap van grillige rotsen en lieflijke wijngaarden, tussen Rivesaltes in de Pyrénées-Orientales en Axat in de Aude.

We verblijven een weekje in de Aude op vakantiepark l’Espinet van Francecomfort. Dat stelt ons in staat om de afwisselende omgeving te bekijken. Die staat vol met kastelen zoals dat van Puilaurens en Peyrepertuse, bijzondere dorpen als Rennes-les-Bains en Alet-les-Bains en vooral veel prachtige natuur. Diepe rotsachtige kloven, grillige heuvels en bergen en zeldzame diersoorten.

Train du pays Cathare et du Fenouillèdes

Als je meer over de geschiedenis en cultuur van deze streek te weten wilt komen is het een goed idee om eens een hele of een halve dag met de Train Rouge mee te rijden. Deze trein, officieel Train du pays Cathare et du Fenouillèdes geheten, rijdt op een lijn die al meer dan honderd jaar oud is. In 1901 werd het eerste gedeelte van deze lijn geopend, en in 1904 het lastigere stuk naar Quillan. Vanaf Quillan kon men met een andere lijn richting Carcassonne. De lijn werd in de twintigste eeuw zowel voor goederen- als voor passagiersvervoer gebruikt. In 1956 werd het grootste deel van de lijn opgedoekt en in 1998 sloot ook het laatste stukje dat nog in gebruik was. Al in het begin van de jaren negentig waren enthousiaste inwoners van de streek echter gestart met een project om er een toeristische lijn van te maken. Het eerste treintje op deze lijn reed dan ook al in 2001 en sindsdien groeit de belangstelling voor de spoorlijn. De organisatie achter de Train Rouge heeft in de loop der tijd een mooie verzameling oud spoorwegmaterieel bij elkaar gesprokkeld, met name uit de jaren vijftig en zestig.

Normaal begint de route die de rode trein rijdt in Axat en gaat het dan in oostelijke richting, maar voor ons maakt de machinist van de trein nog even een uitstapje naar het uiterste westelijke eind van de lijn, midden in het bergachtige gedeelte net onder het dorpje Saint-Martin-Lys. Hier is een oud rangeerterrein, verderop is de tunnel richting Quillan zichtbaar. Dat laatste stuk van de lijn is opgeheven en deels ontmanteld, dus het gaat tot hier toe en niet verder. Nadat we wat uitleg hebben gekregen van de gids zetten we weer koers richting het station van Axat, waar inmiddels ook wat andere mensen zich hebben verzameld voor het ritje met de trein. De Train Rouge rijdt een groot deel van het jaar meerdere dagen van de week volgens dienstregeling, waarbij je op elk tussenstation kunt instappen en uitstappen. Vanaf Rivesaltes is het mogelijk om ‘s morgens helemaal naar Axat te rijden en ‘s middags weer terug naar het vertrekpunt. De lijn is opgedeeld in diverse trajecten waar verschillende treinen rijden, soms moet je dus overstappen. Via de site is de complete dienstregeling te bekijken.

Het ritje dat wij maken voert ons van Axat naar Saint-Paul-de-Fenouillet. Het begin van de route is ruig en bergachtig, gaandeweg wordt het glooiender en al snel komen de eerste wijngaarden in zicht. Onderweg krijgen we bij het dorp Puilaurens ook een mooie blik op het gelijknamige kasteel, waar we eerder al een bezoekje aan brachten. Tijdens het rijden vertelt de gids van alles over het landschap maar ook over de geschiedenis van de spoorlijn. Bijvoorbeeld over hoe het systeem van wissels en spoorwegovergangen werkte, dat er vroeger in elk huisje bij de overgangen iemand woonde en werkte die de spoorbomen en wissels handmatig bediende wanneer er een trein moest passeren. Later werd er geautomatiseerd, via een radiocode die op bordjes werd aangegeven kon de machinist wissels omzetten en spoorbomen bedienen. De huisjes staan er echter nog vrijwel allemaal. Maar ook kom je meer te weten over de wijnbouw en cultuur van de streek. Een ritje met de Train Rouge is voor jong en oud een belevenis en laat je de streek op een unieke manier verkennen.

Gratis ebook over Frankrijk

ABONNEER OP DE NIEUWSBRIEF MET FRANKRIJKTIPS EN ONTVANG EEN GRATIS EBOOK

  1. Ik ben fan van je nieuwsbrieven. Heb in september ook verbleven in de door jullie voorgestelde hut in de Vanoise. ( beschreven in je boek, die ik natuurlijk bij jou heb aangekocht.). Ben benieuwd naar jullie nieuw boek. Ga enkele keren per jaar naar Frankrijk en Corsica. Zou nog eens graag de ” calanques ” rond Marseille willen ontdekken. Zijn jullie er al geweest?

    1. Merci! Wat leuk dat je ook naar de Vanoise bent geweest. Ik heb zelf de Calanques al eens bezocht, jaren geleden. Mooi gebied, wel droog, warm en richting Marseille vrij druk in het hoogseizoen.

    2. Riet van Rijn zegt:

      Ook ik volg jouw nieuwsbrief iedere week. Wat een mooie beschrijvingen lees ik. Wij zijn oom weg van pay de cathare
      Zouden zeer graag nog eens door die streek reizen.
      Bedankt!!!!

  2. Cyriel van den Broek zegt:

    Fantastisch , deze mooie belevenissen die je in de winter op een druilerige dag rustig vanuit je luie zetel kan beleven , wij zijn uiteraard al jaren Frankrijkfanaten maar geraken er niet op uitgekeken alvast bedankt voor deze mooie voorstellingen May en Cyriel

Geef je reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Misschien vind je dit ook interessant